Uzmanību riteņbraucēju vecākiem! No nākamā gada būs jauni Ceļu satiksmes noteikumi

2016. gada 1. janvārī stāsies spēkā jaunie Ceļu satiksmes noteikumi. To mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem; ieviest jaunas, satiksmes drošības uzlabošanai nepieciešamas normas; saskaņot Ceļu satiksmes noteikumu normas ar grozījumiem Valsts standartos par ceļa zīmēm un ceļa apzīmējumiem.
Par jauno Ceļu satiksmes noteikumu projektu iepriekš notikušas konsultācijas, par tiem diskutēts Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs, tie saskaņoti ar valsts un nevalstiskā sektora organizācijām.

 

Braukšana ar velosipēdu. Būtiski uzsvērt, ka velo jomā svarīga ir gan drošība, gan arī esošās infrastruktūras nodrošināto iespēju sabalansēšana ar satiksmes dalībnieku vajadzībām un vēlmēm. Līdz ar jaunajām iespējām un tiesībām velosipēdistiem, aicinām ikvienu satiksmes dalībnieku, īpaši autovadītājus, būt uzmanīgiem un vērīgiem.

 

Galvenie jaunumi velo jomā:

  •  precīzāk noteikta atļautā velosipēdu atrašanās vieta satiksmē: braukšana ar velosipēdiem atļauta pa tiem paredzēto infrastruktūru. Piemēram, pa velojoslu (brauktuves daļa, kas paredzēta braukšanai tikai ar velosipēdiem). Ja šīs infrastruktūras nav vai tā attālināta no ceļa, velosipēdistiem jābrauc pa brauktuvi;

 

  • braukšana ar velosipēdu pa ietvi: atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēdistiem jāizvēlas braukšanas ātrums, kas neapdraud un netraucē gājējus. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem;

 

  • ar velosipēdiem atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ja uzstādīta attiecīgā papildzīme;

 

  •  ielas un gājēju pārejas šķērsošana: nenokāpjot no velosipēda, atļauts šķērsot brauktuvi pa ietves vai nomales iedomāto turpinājumu, kā arī, netraucējot gājējus un gājēju ātrumā, pa gājēju pārejām – gan pa tādām, kas aprīkotas ar luksoforu, gan pa neregulējamām (bez luksofora). Pirms brauktuves šķērsošanas velosipēdistam savlaicīgi jāsamazina ātrums, nepieciešamības gadījumā – jāaptur braucamais un jāpārliecinās par drošību;

 

  •  precīzāk noteikti kreisā pagrieziena veikšanas varianti: jāizvēlas drošākais pagrieziena veikšanas veids, lai neradītu satiksmei bīstamas situācijas, izvērtējot ceļa veidu (vienvirziena, divvirzienu, joslu skaits, atļautie braukšanas virzieni tajās utml.) un satiksmes intensitāti;

 

  • novēršot juridisko normu dublēšanos, jaunie Ceļu satiksmes noteikumi saskaņoti ar Ceļu satiksmes likumu – atbilstoši likumam braukt ar velosipēdu ceļu satiksmē patstāvīgi atļauts no 10 gadu vecuma, jābūt velosipēdista apliecībai;

 

  • nolūkā uzlabot uz velosipēdistiem attiecināmo Ceļu satiksmes noteikumu struktūru, nodalītas uz velosipēdistiem un mopēdistiem attiecināmās normas. Piemēram, mopēdi ir mehāniskie transportlīdzekļi, tādēļ uz tiem attiecināmas tādas pašas normas, kā uz pārējiem motorizētajiem transportlīdzekļiem;

 

  • info grafika par jaunumiem velosipēdu pārvietošanās jomā pa dažādiem ceļu veidiem atrodama šeit  –  pa brauktuvi un ietvi šeit >>> ,  pa velo ceļu šeit >>>,  pa gājēju un velo ceļu šeit >>>,  pa velojoslu šeit >>>, pa sabiedriskā transporta joslu šeit >>>.